Tuesday, August 27, 2013

הסדנא למוסיקה וטכנולוגיה מארחת את עומר גולן - 4.4.2013

עומר גולן מתעסק בעיקר באומנות הניו מדיה. עומר הוא אבא של זאפה (הכלב) זואי פרנק בת החצי שנה ונשוי לטל - אמנית. ביחד הם יוצרים כבר 11 שנה, בהתחלה עסקו בציורי שמן בהולנד והבינו שזה לא מה שהם רוצים לעשות ומהציורים הם הגיעו לאמנות הניו מדיה.

בפרויקט בהולנד התבקשו עומר וטל ללמד בבית ספר יהודי את ה- א' ב' בצורה מקורית. מרעיון שעלה מחבר רקדן הילדים רקדו בצורת צלליות ויצרו בגופם אותיות עבריות, וככה יצרו את המילה "אמא" זה הוצג על מסך וכך נולד הרעיון ליצור דרך ניו מדיה. בעזרת MAX לקחו טקסט שהפך לתמונה ויזואלית.

בתערוכה בסנט פטרסבורג הוצגה עבודה מעניינת שקיבלה את השראתה מהאנשים הרציניים בסנט פטרסבורג. עומר ראה אנשים מכובדים ורציניים שעשו פרצופים רציניים הרצון לשבור את הרצינות הזאת הביאה אותו לשים מסך בתוך מסגרת זהב שכאשר הסתכלו במסך התמונה הקרינה חזרה את הפנים בצורה מעוותת. מתוך באפר של 50 פריימים נשלפים 24 בצורה אקראית וזה גורם לתמונה להראות מוזר, האובייקטים זזים במהירות ובצורה לא הגיונית כך שלא ניתן להישאר אדיש לתמונה ולכן ה"רציניים" נשברו מרצינותם. זאת הייתה החשיפה הראשונה שלהם לניו מדיה, המטרה של ניו מדיה היא ליצור חוויות מעניינות ואולי לגרום לאנשים לחשוב על דברים בצורה עמוקה יותר מתוך מטרה של להוציא אנשים מתוך עצמם.

בפרויקט נוסף שנערך ברוסיה, וידאו שעובד רק כשהוא שומע קול, כשהאנשים עמדו מול המסך ולא דיברו הווידאו עצר ולא זז וכשהם דיברו בניהם הם ראו שהווידאו עובד, כשלמעשה הווידאו זאת שיחה סתמית של עומר ואשתו מדברים רק כדי להוציא מסנכרון את האנשים שמדברים ומפעילים את הווידאו וכך האנשים עצמם הופכים למופע, חלקם השתמשו בדרכים מקוריות כדי להפעיל את הווידאו כמו לתת לאחרים לדבר למסך בזמן שהם צופים.

עבודה נוספת שנכתבה במקס. Patch שיש לו מטרונום אקראי שיוצר bpm וכך הוא חותך את הווידאו לפי המקצב באופן אקראי, בחלקם הוא מנגן ברוורס ובחלקם הוא מדלג על פריים. במופע מסוים הווידאו נוגן לפי צלילים ששמע מבחוץ וכך גם השפיע על האנשים שצולמו בצורה שונה וגרם להם להתנהג בצורה משחקית, ה-patch הזה בהחלט מפעיל אנשים!
הייתה עבודה שרצתה לתפוס את האימפרסיוניזם ולהגיע לכוונות האותנטיות שלה כי למעשה בניו מדיה ניתן לתפוס את הרגע בכול רגע. שמו מצלמה שיצרה תמונה בסגנון אימפרסיוניסטי וכך יצרו וידאו חי בסגנון אימפרסיוניסטי. באותה צורה יצרו יצירה בסגנון קוביסטי, המצלמה מתרגמת את האובייקט לצורה קוביסטית וזה שבר את התמונה ועיקם אותה עד ליצירה קוביסטית ואבסטרקטית.


ארון קובלין (Aaron Koblin), אחד האומנים הגדולים בניו מדיה, מקליפורניה, נבחר ע"י גוגל לעשות איזה רעיון שבא לו לעשות. הוא הבין שאם הוא רוצה להציג אותם הוא חייב לעשות זאת דרך רשת גוגל. עומר הציע לגוגל להיות האומן הראשון שמציג יצירה דרך Liquid Galaxy – 3 מסכים שמחוברים בניהם בצורה אינטרנטית. גוגל בהתחלה לא הסכימה וניסתה ליצור כזאת בעצמה, לאחר שלא הצליחה השתכנעו לתת להם לנסות ועם others הוא עבד על היצירה. מי הם ה- others? דוקטורנט שמתעסק בinfo science הוא כתב לו קודים ב-java על אלגוריתמים מטורפים שאפילו הוא לא הסכים להעביר לחברות מסחריות, זה קוד שלוקח נושא בכול שפה ואומר על מה הנושא ומה היעד. כול טקסט שנכתב על ידי המבקרים דרך SMSים הוצמד לעץ בעל אותו נושא, אהבה, פוליטיקה, טכנולוגיה וכד' וכך בצורת מדיית D3 שגילו על מספר מסכים המבקרים יכלו "לטייל" בין העצים ולקרוא מה אנשים אומרים על הנושאים. הושתלו שם "ציפורים" שעפות ומראות כיוון – מה הם העצים / הנושאים המדוברים ביותר. עם מוסיקת לופ של דקה שלא נמאסת ועם הויז'ואל והציפורים זה נשמע מחובר ומתחדש.

עבודה שהוצגה במוזיאון תל אביב – אומנות אינטראקטיבית, היא מאד משחקית ומושכת ילדים ונוער. בנו גלגל מעץ שנאלצו לסובב אותו ולאחר מכן הדימוי נשבר כמו קלידוסקופ שמסתכל עליך בחזרה ומראה תמונה שלך כמו מראה בצורה מפורקת ואבסטרקטית.

עבודה נוספת בסגנון מראה, מראה תמונה של המתבונן כמו מראה אך כל פעם משנה קצת מורפים של הבעות פנים, תקלה קטנה בעבודה – התמונה לא קלטה כהי עור...

פילוסופיה ביצירה: Do it yourself vs. Do it with others. עומר מאוד תומך ב- DIY. "זה כיף שאם יש לך רעיון בתור אומן אתה יכול להכיל ולייצר , אבל לא תמיד אתה יכול ואז משתף פעולה עם אחרים".

דוגמא לשיתוף פעולה שכזה אפשר לראות ביצירה המשותפת עם אמן סודי. אומן סודי הוא אומן גרילה – כזה שמצטרף לתערוכות שלא הוזמן אליהם. הם יצרו patch שעתיים לפני תערוכה שקשורה לקונספט של התערוכה. ה-patch מראה עמוד יו טיוב ענק שמציג את הצופים בזמן אמת, ודימה מיליון צופים בזמן אמת ותגובות שמתעדכנות כל הזמן, זה גרם כמובן לאנשים להשתטות.

עומר יצר את החידה האינטראקטיבית הראשונה ביוזמתו ובהשתתפותו של דן חמיצר. בעיני עומר אומנות היא גם ככה חידתית ולכן זו הדרך הטובה ביותר להציג יצירה. "אנשים כל הזמן מתעסקים בעצמם ובגלל זה הכי טוב להראות ביצירת האומנות את האנשים עצמם (בכל יצירה גם שאתה מסתכל ביצירה אחרת אתה חושב על עצמך)".

"דרך העבודה היא מאד רוחבית תמיד מתעסקים בכמה פרויקטים בו זמנית וכשמגיע ה- dead-line ליצירה מסוימת נותנים את ה- push". נסיון להתפרנס - ציור שנוצר באותו רגע בהשראת מוסיקה וויז'ואל ואם רוצים לרכוש אותו מעבירים כרטיס אשראי שגובה 45 יורו ואם לא היצירה נמחקת ונוצרת חדשה.

World balance – פרויקט מוסיקלי שעובדים עליו 3 שנים. בחומת ההפרדה יוצרים חור (דיגיטלי) שניתן לראות מה קורה בצד השני כשבכול צד יושבים נגנים פלסטינאים וישראלים ומנגנים בג'ם סשן. האמירה - על אף הקיום של החומה, היא זמנית. זובין מהטה רצה להצטרף לפרויקט ולנצח על התזמורת, הבעיה שהתזמורת הפלסטינאית מונה רק 10 נגנים פלסטינאים. זה לא הצליח ולכן חזרו לרעיון של הג'ם סשן.

בזמן שירותו הצבאי של עומר התפוצץ עליו מחבל מתאבד, עומר איבד הרבה משמיעתו והאירוע גבל במוות קליני. מכיוון שהיה זה אירוע מאד מכונן שהשאיר בו טראומה והתעסקותו האובססיבית בפוליטיקה לאחר מכן, דווקא הפרויקט הזה סוג של התמודדות והוכחה שניתן לחזור ולגשר בין ערבים ליהודים.

לסיכום

Social Aware Art - אומנות עם תודעה חברתית. לא רק אתה מתייחס אל האומנות אלא היא גם מתייחסת אליך ולסובבים אותך ואתה לא נשאר אדיש. בד"כ זה דורש לצאת ממה שאתה רגיל אליו ולתקשר עם זרים, ולהיות יותר מודע לעצמך. היא שמה לך מראה ומראה לך שאתה לא מתנהג בסדר ועליך להתנהג כמו שהאומן / היצירה רוצה.

עומר וחבריו אוהבים שיתופי פעולה עם מוסיקאים וכול בעל רעיון יצירתי
www.omta.co
omer@omta.co

כתב: רון לוין

1 comment:

  1. היי, הקישורים הנכונים בסוף הסיכום הם:
    http://omta.co
    ובהתאמה גם המייל.
    תודה!

    ReplyDelete