Wednesday, August 28, 2013

הסדנא למוסיקה וטכנולוגיה מארחת את אמן סודי - 9.5.13

מה שמעניין אותו הוא בעיקר אמנות ועיצוב, תרבות וצילום. אז מיהו האמן? הוא מציג עצמו בתור אמן סודי. אמן רב תחומי, קונספטואלי. כאמן סודי מזמינים אותו לתערוכות, לעיתים הוא מזמין את עצמו. בעבודתו הוא משלב בין אונליין לאופליין ואחד הכלים החזקים שלו הוא צילום. את הקרירה שלו החל באיטליה, בשנת 2007. הוא השתתף בקורס שנקרא "עיצוב ואמנות ככלי לשינוי חברתי", שם הוא נתקל במגוון אמנים ממדינות שונות ובנוסף גם זכה להציג את תערוכתו הראשונה.

הוא בחר לפתוח את ההרצאה בהצגה של שירים מקוריים מול קאברים והראה לנו כי לעיתים, רק לאחר שיוצא קאבר של שיר, השיר המקורי תופס תאוצה ומגיע לתודעת הציבור. אחד השירים שהציג הוא Somebody That I Used To Know של Gotye, שיר שהחל להיות משודר ברדיו העולמי רק לאחר שיצא אחד הקאברים המצליחים שלו. "לעיתים ניתן לקבל במה בתור אמן רק לאחר שמשדרגים/מפתחים משהו קיים", הוא אומר.
המקור
הקאבר

קוטימן הוא מפיק מוזיקלי שסיפר לנו עליו. קוטי הסתובב בג'מייקה שנים רבות והשתתף בפרויקט של Thru you. הוא ישב בסטודיו 4 חודשים, אסף קטעים ויצר קטעים מוזיקליים המורכבים מקטעים קיימים. הוא השתמש בקטעים של אחרים ויצר משהו ייחודי שלו. הוא נתן קרדיט ולינקים לכל היוצרים כדי שלא ייווצרו בעיות של זכויות יוצרים. כתוצאה מכך בחורה אלמונית ששרה במקלחת, פתאום צברה אלפי צפיות והפכה להיות "מפורסמת". הוא הביא לתודעה אמנים בדרך יצירתית, מעניינת וחדשנית.

כשאמן סודי נכנס לעולם היצירה, הוא החל לשאול את עצמו שאלות רבות: "האם לתת לצופה את מה שהוא אוהב או לחילופין את מה שהוא רוצה לראות?" סוגיה נוספת שהעלה הייתה - "כאמן, אתה מציג עבודותיך בבית קפה, ברחוב או במוזיאון, ויש לכך משמעות בעיני הצופה. כלומר, אמנות שמוצגת במוזיאון היא לאו דווקא איכותית יותר מאמנות המוצגת ברחוב".
ובכן, מה אמן סודי עושה? הוא משתתף בתערוכות סודיות. אמן סודי מסביר כי תערוכות סודיות הן תערוכות בהן אתה מגלה מי עומד מאחורי העבודות רק לאחר שאתה קונה אותן. הוא מספר כי רצה להשתתף בתערוכה ולאחר שלא קיבלו את עבודותיו, הוא חשב הלאה איך יוכל להציג עבודות מבלי שיהיו מוצגות על הקיר. הוא החליט לעשות זאת דרך פרפורמנס. הוא הדפיס לעצמו כרטיסי ביקור, לבש חולצה עליה מודפס "אמן סודי" , הסתובב בתערוכה והציג עצמו לעוברים והשבים. במהלך התערוכה, הוא ניסה ליצור דיאלוג עם אנשים וכשהציג את עצמו כ"אמן סודי" נתקל בשאלות כמו "איפה העבודות שלך"? לאותן שאלות השיב: "..זה סודי".

אמן סודי מספר כי לפעמים הוא עובד בקונטקסט של המרחב הציבורי. הוא נתן לנו את דוגמת הבניין החדש שבונים ברוטשילד-אלנבי עליו חברת הפרסום תלתה שלט עם משפט של הארכיטקט ריצ'רד מאייר - "לבנות את המגדל הלבן מעל העיר הלבנה - זה חלום שהתגשם". אמן סודי התרעם על המשפט ולכן החליט להוסיף תוספת שלו למשפט הקיים: "לבנות את המגדל הלבן מעל העיר הלבנה ולדרוש מאנשים 13,000 דולר עבור מטר מרובע - זה חלום שהתגשם". הוא החליט להפוך את המשפט של מאייר לאמירה מעט צינית המשקפת את מאבק הדיור בתל אביב ובכלל במדינה.

עוד סיפור - הזמינו אותו לחתונה פיראטית, הכלה ביקשה מהאורחים להתחפש. בתיאום עם הכלה, הוא הגיע לחתונה מחופש בבגדי כלה ודאג לתעד את המאורע. כמה חודשים לאחר מכן הוא קיבל הזמנה לתערוכה, הוא לקח את התמונה, חתם עליה והציג אותה. באמצעות התמונה, הוא רצה לתת לצופה נקודות למחשבה על ההבדלים בין גבריות לנשיות בחברה. בנוסף, הוא בחר להדגיש את המאפיינים וההגדרות של גבריות מול נשיות.

לפני כשנה, אמן סודי צילם סידרה של תמונות בשוק הכרמל. סדרת הצילומים כללה תמונות (תקריב) של הזבל, כפי שהיה זרוק בשוק בשעת הסגירה. בעודו מצלם קליפה של קלמנטינה, אחד הבסטיונרים בשוק החל לצעוק עליו: "מה אתה מחפש בזבל?" אמן סודי השיב לו כי הוא צלם ומצלם תמונות לפרויקט הגמר שלו. הבסטיונר סירב להרפות והחל לזרוק עליו פירות. לאחר שהראה לו את התמונות שצילם, הבסטיונר נרגע ושאל אותו: "איך עשית את זה?, זה ממש יפה!". אמן סודי מספר כי חזר הביתה עם חיוך באותו היום. הוא שמח כי הצליח להסביר לעוד אדם מהי עבודתו וכיצד הוא יוצר. כאשר קליפת הקלמנטינה מוצגת על הקיר, היא כבר אינה עוד חתיכה של זבל. היא מקבלת משמעות חדשה ומיוחדת.

כתבה: ליטל סעדיה

No comments:

Post a Comment